O co zadbać projektując sklep samoobsługowy?

sklep samoobsługowy

Projekt sklepu samoobsługowego nie należy do zadań najłatwiejszych. Głównie ze względu na to, że na określonej powierzchni trzeba tak rozplanować wszystkie elementy sklepu by zapewniły klientom możliwie najlepsze warunki do zakupów, obsłudze do pracy, a oprócz tego trzeba także zadbać o zasady bezpieczeństwa, spójność układu sklepu, najwyższa funkcjonalność, intuicyjne rozmieszczenie wyposażenia itd. 

Zadbaj o wystarczającą wolną powierzchnię

Nie jest sztuką zapełnić cały sklep regałami. Wymagane jest także odpowiednie zarządzanie wolnymi przestrzeniami. Pamiętajmy, że w niektórych sytuacjach sklep może odwiedzić znacznie większa ilość klientów. Nawet w takich sytuacjach powinni mieć komfortowe warunki zakupów. Jeżeli w sklepie dostępne będą wózki, aleje będzie trzeba przygotować tak, aby bez problemów można się w nich wyminąć. Jeśli nie zadbamy o wolne przestrzenie, mogą zrodzić się znaczne utrudnienia z wymijaniem lub robieniem zakupów w miejscach silniej zatłoczonych np. w pobliżu regałów warzywnych. Im więcej wolnej przestrzeni dla klienta, tym wygodniej mu będzie robić zakupy w sklepie.

Logiczny układ alejek i rozkład asortymentu

Alejki w sklepie powinny zostać rozmieszczone w sposób logiczny. To znaczy, żeby nie stosować zawiłych zakrętów, ślepych alejek, miejsc, gdzie może powstawać zator. Warto stosować zwiększona ilość miejsca przeznaczoną na zakrętach, nawrotach. Zwykle alejki są do siebie równoległe, aby ułatwiło to przeglądanie całego asortymentu i w sposób szybki można dokonać większych zakupów. W konsekwencji trzeba zadbać o logiczne rozmieszczenie asortymentu, który winien być pogrupowany tematycznie.

System prowadzenia klienta

Klient nie powinien się zastanawiać gdzie jest wejście, wyjście, kasy i inne ważne punkty. Elementy te powinny być jednoznacznie oznaczone i widoczne. Zwykle w takich sklepach kierunek jest jednostronny. Wejście jest osobno, natomiast wyjście ze sklepu najczęściej zlokalizowane jest przy boksach kasowych, co jest uzasadnione i wygodne. Aby dobrze zastosować elementy systemu prowadzenia klienta stosuje się słupki, barierki odgradzające, kołowrotki przy wejściu i inne elementy mocowane do podłoża.

Wyposażenie dla sklepów to także witryny chłodnicze, zamrażarki, lady sprzedażowe, stanowiska samoobsługowe do krojenia chleba, ważenia produktów itp. ich stosowanie będzie uzależnione od rodzaju oferowanego asortymentu czy ilości dostępnego miejsca w sklepie.

Podziel się treściami z bloga:

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*