Wyposażenie studia fotograficznego – wybór monitora dla fotografa

monitor dla fotografa

Obróbka zdjęć jest jedną z ważniejszych części składowych współczesnej fotografii. Na łamach naszego serwisu często dostajemy pytania dotyczące wyboru odpowiedniego monitora dla fotografa. Poniżej przedstawiamy kilka porad, na którego warto zwrócić uwagę przy wyborze monitora.

Rózne typy monitorów

Wyróżniamy trzy typy monitorów – CRT, LED, OLED. Pierwszy z wymienionych jest najstarszym typem, którego można spotkać coraz rzadziej. Były to tzw. “monitory z dupką”, co miało określać ich wygląd. Drugi typ to monitory LED przeważają one na rynku. Zdecydowana większość aktualnie z nich korzysta. Trzeci wymieniony typ to OLED. Ma on wyjść na rynek dopiero w najbliższej przyszłości. Jak łatwo się domyślić wybierając monitor dla fotografa weźmiemy na razie pod uwagę wyłącznie monitory LED

Monitor dla fotografa – jaka matryca będzie odpowiednia?

Posiadają one jednak trzy rodzaje matryc:

    • matryce IPS (In Plane Switching) – charakteryzuje się pełnym odwzorowaniem kolorów (także 8 – bitowymi) oraz szerokimi kątami widzenia, co jest niezwykle przydatne w pracy fotografa. W starszych modelach monitorów z matrycami IPS pojawiały się problemy z wolnym czasem reakcji oraz wolniejszym odświeżaniem, co przeszkadzało w pracy fotografa. W nowszych modelach monitorów IPS rozwiązano na szczęście ten problem. Wybierając monitor dla fotografa szczególnie warto zwrócić uwagę właśnie na matrycę IPS. Idealnie nadają się one do różnego rodzaju prac graficznych, w tym obróbki zdjęć.
    • matryce TN to najtańsze i najbardziej stosowane obecnie matryce. Posiadają one głównie przeznaczenie biurowe oraz do prostych codziennych czynności.
    • matryce MV powstały z myślą o stworzeniu czegoś pomiędzy matrycami IPS i TN. Nadają się do prostych zadań graficznych oraz codziennego użytkowania.

Nietrudno zauważyć, że rozważając zakup monitora dla fotografa należy wziąć pod uwagę przede wszystkim monitory LED z matrycą IPS.

Ekran matowy czy błyszczący?

Pan fotograf

Ponadto pojawia się kwestia czy wybrać błyszczący czy matowy ekran. Na pierwszym z nich widać lepiej kontrasty i z pozoru może się wydawać bardziej efektywny. Prawda jest jednak taka, że często zniekształca on troche kolory, co nie przeszkadza, a często nawet pomaga przy jego użytkowania dla celów rozrywkowych. Ponadto bardziej odbija on światło, co również może utrudniać prace na nim. Dlatego do obróbki zdjęć i innych czynności graficznych należy wybrać monitor o ekranie matowym.

Podziel się treściami z bloga:

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*