Gaśnice w biurze

gaśnica proszkowa na ścianie

Ważnym aspektem przy zarządzaniu biurem jest dbanie o bezpieczeństwo pracowników i mienia. Biura w których pracujemy są obowiązkowo wyposażone w zabezpieczenia przeciwpożarowe będące instalacją budynku, jak również przenośny sprzęt gaśniczy. Odpowiednie wyposażenie pomieszczeń w gaśnice i apteczki – środki ratunkowe, które muszą być dostępne i gotowe do użycia w razie niebezpiecznych zdarzeń.

Praca w biurze jest jedną z bardziej bezpiecznych zajęć – wiąże się to z charakterem niefizycznej pracy administracyjnej, brakiem maszyn i urządzeń produkcyjnych mogących zaprószyć ogień. Nie oznacza to jednak, że w pomieszczeniach biurowych nie ma możliwości wystąpienia i rozprzestrzenienia się pożaru. Na takie okoliczności wyposaża się je w gaśnice pianowe lub proszkowe – dobór odpowiedniego rodzaju oraz wielkości zależny jest od wielkości pomieszczenia i ilości łatwopalnych materiałów, jak też możliwego charakteru zaprószonego ognia. Pożar w biurze może pochodzić zarówno od urządzeń elektrycznych powszechnie obecnych w biurze, przez zwarcie instalacji elektrycznej budynku, czy przez przypadkowe zaprószenie ognia przez pracowników (np. przez nieumiejętne posługiwanie się urządzeniami w biurowej kuchni/kantynie)

Dlaczego pianowa gaśnica?

Jednym z typów gaśnic jakie stosuje się w biurach są modele pianowe i proszkowe. Gaśnice pianowe przystosowane są do gaszenia tzw. pożarów z grupy A i B – a więc takich których źródłem płomieni są oleje, lakiery, farby, oraz materiały palne o charakterze stałym. Gaśnice te można z powodzeniem stosować również do gaszenia urządzeń elektrycznych – w modelach wyposażonych w odpowiednie dysze kropelkowe, które nie dopuszczają do kontaktu gaśnicy i miejsca pod napięciem nie przekraczającym 1000V (z odległości 1m). Środek gaśniczy jest tutaj wilgotną cieczą ze środkiem spieniającym, który odcina dostęp tlenu do płonącego przedmiotu.

proszkowa gaśnica biurowa na wieszaku

Gaśnice proszkowe można zawieszać na ściennych hakach lub stawiać na podłodze – nie zamykać w szafkach czy niedostępnych schowkach

Popularne w biurze gaśnice proszkowe

Częściej stosowanymi gaśnicami w biurach są modele proszkowe – środkiem gaśniczym jest specjalny proszek, który gwarantuje możliwość gaszenia urządzeń pod napięciem. Sam proszek można usunąć z większości powierzchni, jednak należy liczyć się z tym, że przedostanie się go do elementów mechanicznych – ruchomych może uszkodzić mechanizmy.

Przykładowy model gaśnicy proszkowej znajdziesz w Sklep-ppoż.pl  oraz w sklepie Hydronetka.pl

Przy zakupie gaśnicy do biura należy zwrócić uwagę również na wielkość – podane przez producentów ciężar gaśnicy określa ilość środka gaśniczego umieszczonego w urządzeniu. Wartość ta wpływa na czas w jakim gaśnica będzie wyrzucać z siebie proszek czy pianę. Dla gaśnic proszkowych 1 kg czas w jakim działa gaśnica to max 6 sekund. Aby sprawnie wykorzystać dostępny środek do zagaszenia pożaru należy odpowiednio ukierunkować dyszę gaśnicy i zwolnić spust – osoba obsługująca gaśnicę powinna być więc odpowiednio przeszkolona oraz zachować spokój i opanowanie w awaryjnej sytuacji. Dla pewności lepiej stosować proszkowe gaśnice o pojemności 6kg, które gwarantują czas pracy pow. 12 sekund.

Zobacz tabelę z wymaganym czasem działania gaśnic

duże pomieszczenie biurowe

W dużym biurze należy ocenić które miejsce na gaśnicę będzie najlepsze

Gdzie umieszczamy gaśnice

Po zakupie odpowiedniej ilości i wielkości gaśnic do biura ważne jest ich odpowiednie rozmieszczenie w pomieszczeniach. W zależności od rozmiarów pomieszczeń, rozkładu umeblowania należy ocenić dostępność gaśnic – jej położenie w biurze powinno umożliwić szybkie przedostanie się do miejsca jej przechowywania (nie może być ono zamknięte) – również nieproblematyczny musi być do niej dostęp – gaśnic nie zamyka się w szafkach czy też chowa w zamykanych schowkach – gaśnice powinny wisieć na specjalnych hakach ściennych, lub stać na podłodze tak aby można ją było szybko podnieść i przenieść w miejsce zagrożenia.

Podziel się treściami z bloga:
About the author

Magdalena Górecka

Madzia zajmuje się nie tylko tematyką wyposażenie wnętrz w nietypowe elementy, ale też opracowuje teksty dotyczące wyposażenia pomieszczeń w elementy nie związane z pracą czy magazynowaniem. W wolnych chwilach pływa.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*