Ważnym aspektem przy zarządzaniu biurem jest dbanie o bezpieczeństwo pracowników i mienia. Biura w których pracujemy są obowiązkowo wyposażone w zabezpieczenia przeciwpożarowe będące instalacją budynku, jak również przenośny sprzęt gaśniczy. Odpowiednie wyposażenie pomieszczeń w gaśnice i apteczki – środki ratunkowe, które muszą być dostępne i gotowe do użycia w razie niebezpiecznych zdarzeń.
Praca w biurze jest jedną z bardziej bezpiecznych zajęć – wiąże się to z charakterem niefizycznej pracy administracyjnej, brakiem maszyn i urządzeń produkcyjnych mogących zaprószyć ogień. Nie oznacza to jednak, że w pomieszczeniach biurowych nie ma możliwości wystąpienia i rozprzestrzenienia się pożaru. Na takie okoliczności wyposaża się je w gaśnice pianowe lub proszkowe – dobór odpowiedniego rodzaju oraz wielkości zależny jest od wielkości pomieszczenia i ilości łatwopalnych materiałów, jak też możliwego charakteru zaprószonego ognia. Pożar w biurze może pochodzić zarówno od urządzeń elektrycznych powszechnie obecnych w biurze, przez zwarcie instalacji elektrycznej budynku, czy przez przypadkowe zaprószenie ognia przez pracowników (np. przez nieumiejętne posługiwanie się urządzeniami w biurowej kuchni/kantynie)
Dlaczego pianowa gaśnica?
Jednym z typów gaśnic jakie stosuje się w biurach są modele pianowe i proszkowe. Gaśnice pianowe przystosowane są do gaszenia tzw. pożarów z grupy A i B – a więc takich których źródłem płomieni są oleje, lakiery, farby, oraz materiały palne o charakterze stałym. Gaśnice te można z powodzeniem stosować również do gaszenia urządzeń elektrycznych – w modelach wyposażonych w odpowiednie dysze kropelkowe, które nie dopuszczają do kontaktu gaśnicy i miejsca pod napięciem nie przekraczającym 1000V (z odległości 1m). Środek gaśniczy jest tutaj wilgotną cieczą ze środkiem spieniającym, który odcina dostęp tlenu do płonącego przedmiotu.
Popularne w biurze gaśnice proszkowe
Częściej stosowanymi gaśnicami w biurach są modele proszkowe – środkiem gaśniczym jest specjalny proszek, który gwarantuje możliwość gaszenia urządzeń pod napięciem. Sam proszek można usunąć z większości powierzchni, jednak należy liczyć się z tym, że przedostanie się go do elementów mechanicznych – ruchomych może uszkodzić mechanizmy.
Przykładowy model gaśnicy proszkowej znajdziesz w Sklep-ppoż.pl oraz w sklepie Hydronetka.pl
Przy zakupie gaśnicy do biura należy zwrócić uwagę również na wielkość – podane przez producentów ciężar gaśnicy określa ilość środka gaśniczego umieszczonego w urządzeniu. Wartość ta wpływa na czas w jakim gaśnica będzie wyrzucać z siebie proszek czy pianę. Dla gaśnic proszkowych 1 kg czas w jakim działa gaśnica to max 6 sekund. Aby sprawnie wykorzystać dostępny środek do zagaszenia pożaru należy odpowiednio ukierunkować dyszę gaśnicy i zwolnić spust – osoba obsługująca gaśnicę powinna być więc odpowiednio przeszkolona oraz zachować spokój i opanowanie w awaryjnej sytuacji. Dla pewności lepiej stosować proszkowe gaśnice o pojemności 6kg, które gwarantują czas pracy pow. 12 sekund.
Zobacz tabelę z wymaganym czasem działania gaśnic
Gdzie umieszczamy gaśnice
Po zakupie odpowiedniej ilości i wielkości gaśnic do biura ważne jest ich odpowiednie rozmieszczenie w pomieszczeniach. W zależności od rozmiarów pomieszczeń, rozkładu umeblowania należy ocenić dostępność gaśnic – jej położenie w biurze powinno umożliwić szybkie przedostanie się do miejsca jej przechowywania (nie może być ono zamknięte) – również nieproblematyczny musi być do niej dostęp – gaśnic nie zamyka się w szafkach czy też chowa w zamykanych schowkach – gaśnice powinny wisieć na specjalnych hakach ściennych, lub stać na podłodze tak aby można ją było szybko podnieść i przenieść w miejsce zagrożenia.
Be the first to comment